Thursday, October 4, 2012

Penggunaan Kanta Lekap Dan Kesannya

Penggunaan kanta lekap dan kesannya
 
 
 
Wanita dan kecantikkan memang tidak dapat lari, memakai contact lens menjadi kegilaan pada masa kini, tahukah anda akan kesannya?. Saya sendiri pun amat suka memakai contact lens ini. Tapi selepas membuat kajian dan mendapati kesan buta dan kelabu mata, korneo rosak takut jugak dengar, dan saya mengambil keputusan untuk tidak menggunakannya lagi.
 
 
Pemeriksaan terhadap mata secara menyeluruh seharusnya dilakukan untuk mengetahui kesesuaian seseorang itu menggunakan kanta lekap. Ini kerana kanta lekap akan memberi kesan secara langsung terhadap metabolisme dan fisiologi kornea mata.

Jika ingin memahami fungsi pemakaian kanta lekap, anda perlu menjalani pemeriksaan mata dan mendapatkan penerangan daripada pakar mata sebelum anda menggunakan kanta lekap. Ini untuk mengelakkan berlakunya komplikasi yang pada mata anda .

Ketika di awal pengenalannya di negara ini sekitar awal 1980-an, kanta lekap diberikan secara preskripsi kepada mereka yang benar-benar layak menggunakannya sahaja, dimana pemeriksaan mata secara menyeluruh dilakukan dengan menganalisis kesemua kemungkinan kesan penggunaan kanta lekap pada mata. Namun pengguna kini kurang kesedaran tentang kaedah pemakaian dan penjagaan kanta lekap.

Ramai yang menganggap bahawa kanta lekap berfungsi dengan cara yang sama dengan cermin mata. Malah ada juga dijadikan sebagai trend untuk kelihatan cantik dimata . Oleh kerana itu, pengguna tidak berfikir untuk mendapatkan khidmat nasihat yang betul sebelum membuat keputusan untuk memakai kanta lekap .

Antara sebab-sebab memilih untuk memakai kanta lekap adalah seperti berikut :

1) 35 % menyatakan untuk kelihatan lebih menarik atau tujuan kosmetik.

2) 34.4 % menyatakan untuk membetulkan masalah rabun.

3) 29.7 % menyatakan untuk tujuan rekreasi dan sukan.
 


Trend ini boleh membahayakan pengguna memandangkan setengah komplikasi akan menyebabkan kerosakan kekal terhadap tisu kornea. Ramai pengguna kini tidak pernah bertanyakan apa komplikasi yang mungkin timbul daripada pengunaan kanta lekap.Keadaan ini bertambah teruk dengan sikap tidak bertanggungjawab sesetengah kedai optikal yang tidak membuat pemeriksaan teliti terlebih dahulu kepada bakal pengguna.

Sekiranya anda ingin menggunakan kanta lekap, lakukan pemeriksaan mata terlebih dahulu dan dapatkan nasihat daripada pakar mata yang berkelayakan sebelum menggunakannya. Pastikan kanta lekap bergungsi dengan baik dan bersih untuk menjamin keselamatan dan juga kesihatan mata anda.
 
 
sumber:yahoomalaysia

5 comments:

  1. Kalau tengok komplikasi pakai spek ni memang takut jugak... Tapi apa yg MQ buat jaga hygiene ... Cuci tangan sblm nak pegang n sbgi ya....Sebab lens is last option yg murah utk taknak pakai spek... Nk buat lasik mahal la pulak ;)

    ReplyDelete
  2. skrg nie rmai yg suka pkai lense yg murah tue..beli kat pasar mlm pon dpt. tapi ada bahayanya tau. hati2

    ReplyDelete
  3. mata saya masih elok ni, jadi tak inginlah mata rosak..=p

    ReplyDelete
  4. kalo yg beli kat pasar malam tu,memang bahaya.murah memang murah tapi kesan jangka panjang tak siapa yg tahu.

    ReplyDelete
  5. cantik sementara jer kunk sakit seumor hidup nak menanggungnya kan :)

    ReplyDelete

Terima Kasih semua yang sudi bertandang di sini. Saya hargai komen anda, datang dan komen yer.

Salam Sayang semua.

Rasulullah S.A.W berkata....

Rasulullah SAW kata... 1.minum madu setiap hari utk kekal sihat dan penawar penyakit ( 1 sudu besar dgn 1 gelas air suam) Kita g minum ...