Google+ Followers

KISAH SEGELAS AIR

Ketika memberikan kuliah Management Stress, Steven Covey mengangkat segelas air dan bertanya kepada para siswanya:

"Berapa berat segelas air ini?" Para siswa menjawab antara 200 gram hingga 500 gram.

"Ini bukanlah masalah berat semata-mata, tapi bergantung berapa lama anda memegangnya," kata Covey.


"Jika saya memegangnya selama 1 minit, tidak ada masalah. Jika saya memegangnya selama 1 jam, lengan kanan saya akan lenguh. Dan jika saya memegangnya selama 1 hari penuh, mungkin anda harus memanggilkan ambulan untuk saya.


Beratnya sebenarnya sama, tapi semakin lama saya memegangnya, maka bebannya akan semakin berat." 


"Jika kita membawa beban kita terus menerus, lambat laun kita tidak akan mampu membawanya lagi. Beban itu akan meningkat beratnya,"

Apa yang harus kita lakukan adalah meletakkan gelas tersebut, istirahat sejenak sebelum mengangkatnya lagi".Kita harus meninggalkan beban kita untuk tempoh tertentu dan bijak mengagihkan setiap bebanan, agar kita lebih segar dan mampu membawanya lagi.

Jadi sebelum pulang ke rumah setelah seharian bekerja, kita perlu tinggalkan bebanan pekerjaan. Jangan dibawa pulang pulak!

Apapun beban yang ada di bahu anda di hujung minggu hari ini, cuba tinggalkan sejenak. Mudah-mudahan jiwa kita tenteram dan tenang dan dapat menikmati dengan lebih bermakna hujung minggu ini bersama keluarga tersayang!

HIDUP INI SINGKAT, jadi cubalah menikmati dan memanfaatkan sepenuhnya. Hal terindah dan terbaik di dunia ini tak dapat dilihat, atau disentuh, tapi dapat dirasakan jauh di sudut hati kita.

 



1 comment:

Terima Kasih semua yang sudi bertandang di sini. Saya hargai komen anda, datang dan komen yer.

Salam Sayang semua.