Monday, April 8, 2013

Makanan yang boleh mencegah/mengawal Gout




Berikut adalah antara makanan yang boleh membantu mencegah atau mengawal kesakitan disebabkan Gout:


1. NanasNanas diketahui mengandungi bromelain, enzim yang mempunyai ciri-ciri anti-radang. Jadi menambahkan nenas di dalam diet harian utk persakit gout ia boleh mengurangkan rasa kesakitan yang di alami.


2. Halia
Beberapa kajian yang dibuat oleh Penyelidik Kesihatan menunjukkan bahawa sebatian yang terdapat dalam halia membantu dalam mengurangkan keradangan yang disebabkan oleh asid urik. 


3. Kunyit
Kunyit adalah juga berkesan sebagai anti-radang dan ia telah dicadangkan oleh pakar-pakar bahawa orang-orang yang mempunyai masalah gout perlu memasukan kunyit dalam diet harian mereka.


4. Buah CeriMakanlah banyak buah-buahan dalam usaha mencegah gout , terutama ceri. Ia bukan sahaja merendahkan tahap asid urik tetapi juga mengurangkan peluang untuk membangunkan gout. Kajian yang dijalankan di Amerika Syarikat dan Itali melaporkan jus ceri bermanfaat untuk merawat gout, saintis masih tidak pasti apakah pemulihan didapati di dalamnya, walaupun. Kajian membuktikan bahawa jus ceri mengurangkan asid urik, ia adalah ciri-ciri anti-radang yang memainkan peranan penting dalam mengawal serangan gout, kejadian serangan mengurangkan dari 3 ke 4 tahun sekali dalam setahun.

5. PisangPisang didapati rendah gula dan tinggi kalium dan alkali dalam alam semula jadi. Ia adalah salah satu makanan terbaik untuk mencegah gout. Kandungan kalium yang tinggi membantu untuk melawan tanda-tanda gout. Ia membantu untuk memecahkan kristal dibentuk oleh asid urik dan memcepatkan bahan kumuhanan keluar dari badan.


6. Produk Tenusu ( Rendah Lemak)
Menurut kajian yang dijalankan oleh National Institute of Artritis dan Muskuloskeletal dan Penyakit Kulit, yang diterbitkan dalam "New England Journal of Medicine", penggunaan yang berlebihan produk tenusu rendah lemak, seperti yogurt rendah lemak dan susu, mengurangkan peluang untuk membangunkan masalah gout sebanyak 50% pada lelaki. 


7. Selada air
Selada air mengandungi jumlah yang baik dr segi mineral dan vitamin. Ia telah didapati sangat berguna untuk buah pinggang dan juga membantu mengeluarkan jumlah yang berlebihan asid urik dari badan.



4 comments:

  1. good sharing dear.. tQ yeaa.. =)

    datang kunjungbalas ke sini, dari blog http://kucenkucenbelog.blogspot.com/2013/03/jom-main-kelik-kelik.html

    ReplyDelete
  2. tq share, yes buah ceri mmg bagus for gout ni

    ReplyDelete
  3. Info yang menarik. Salain itu, untuk mengurangkan radang dan bengkak pada sendi, kita juga boleh mengamalkan pemakanan bawang putih samada dimakan begitu sahaja atau direbus separa untuk menghilangkan rasa pedasnya. Ambil 2-3 ulas setiap hari.

    ReplyDelete

Terima Kasih semua yang sudi bertandang di sini. Saya hargai komen anda, datang dan komen yer.

Salam Sayang semua.

Resepi Miang Kham

Bahan-Bahan : Daun Kaduk Kacang Kelapa Halia Limau nipis/kasturi Bawang besar Cili padi Udang kering Kelapa : isi kelapa dihir...