Google+ Followers

MESTI BACA KEPADA PEMINAT2 SAYUR !


MESTI BACA KEPADA PEMINAT2 SAYUR !

Suatu hari, di klinik yg terkenal di Malaysia, semua doktor kebingungan kerana ada seorang anak kecil yang menderita sakit perut. Anak itu dbawa ke klinik oleh ibu bapanya setelah 2 hari mnderita sakit perut..Sudah bermacam ubat sakit perut yg dberikan kepada anak itu, namun demam tak smebuh.

Lepastu, ibu bapa anak tersebut di tanya oleh Doktor "makanan apa yg budak tu makan oleh anak tersebut selama 2 hari ini? " Ibu bapa budak anak itu kebingungan, kerana sejak anaknya demam, anak tersebut tak nak makan, dia hanya minum susu putih, itu pun muntah.

Setelah diperiksa, ternyata sebelum menderita cirit birit, malam tersebut anak itu makan Kangkung Tumis di restoran brsama ibu bapanya. Doktor segera melakukan X-RAY, ternyata dlm usus anak tu telah berkembang biak lintah dgn anaknya yg kecil2.

Doktor menyerah dan menyatakan tidak sanggup mengambil tindakan pembedahan apapun. Akhirnya anak kecil malang itu pun meninggal dunia.

Setelah diperiksa berulang kali, ternyata lintah itu sebelumnya berada didalam batang kangkung yg besar. Memang, utk penggemar kangkung tumis yg paling enak ialah batangnya.

Lintah yg brada di dalam batang kangkung itu tidk akan mati walau dimasak selama 20 minit, apalagi untuk kangkung tumis proses memasak tidak terlalu lama agar menghasilkan rasa kangkung yg sedap. Lintah hanya akan mati jika di bakar.

Didlm usus budak kecil tadi, lintah hanya perlu masa 1 - 2 hari untuk berkembang biak. Jika ada kluarga/rakan2 yg mengalami hal tersebut , lakukan tindakan dengan memberi minum air rendaman tembakau(bisa diambil dari rokok kretek) biasanya lintah akan kluar dan dlm keadaan mati.

Sebarkan kepada rakan, sahabat, keluarga, atau siapapun yg anda kenal menekan SHARE..

SHARE kepada semua , biar semua tahu ...

6 comments:

  1. erk? lintah? alahai, bek msak sndiri kt rumah..

    ReplyDelete
  2. Oh no..harap-harap tak jadi macam ni..tapi kita suka makan fast food kat luar ok kot..kalau sayur makan kat rumah..

    ReplyDelete
  3. i makan kangkung bahagian pucuk2 dan daun dia saje, petik kat kawasan halaman rumah, lepas tu basuh betul2 sebelum menumis... lepas dgr cerita psl lintah kangkung ni beberapa tahun lepas, mmg phobia terus la tengok batang kangkung yg besar2 tu, eeeek na'uzubillah...

    ReplyDelete
  4. sy suka makan tumis kangkung tapi sejak terdengar kes pasal ni jarang da makan sayur kangkung..takutt

    ReplyDelete

Terima Kasih semua yang sudi bertandang di sini. Saya hargai komen anda, datang dan komen yer.

Salam Sayang semua.